Entries
Examine all the Istanbul Encyclopedia entries from A to Z.
Volumes
Browse A to G volumes published between 1944 and 1973.
Archive
Discover Reşad Ekrem Koçu's works for the entries between letters G and Z.
Discover
Search by subjects or document types; browse through archival docs that are open access for the first time.
BAŞ İKBAL
Osmanlı sarayının Harem hayatında, pâdişâhların nikâhsız olarak iştifraş ettikleri ve “odalık” adı verilen kadınların en kıdemlisi, bir pâdişahın daha şehzâdeliğinden kadın olarak ilk göz ağrısı. Osmanlı pâdişahları arasında, kadını, cinsî temas yolunda tanımadan tahta oturan tek sîmâ vardır ki o da henüz yedi yaşında iken pâdişah olan Dördüncü Sultan Mehmeddir.
“Osmanlı Tarih Deyimleri ve Terimleri” müellifi Mehmed Zeki Pakalın, bu mûteber eserinde bu madde üzerinde şu mâlûmatı veriyor: “İkbâl’in lûgat manâsı teveccüh, meyil, arzû, baht, yıldız barışıklığıdır; saray ıstılahında, mukbil câriye, odalık hakkında kullanılır. İkbal olabilmek için hiç şüphesiz ki müstesna güzellik şarttır, fakat güzellik ile berâber saray âdâbını da pek mükemmel bilmek lâzımdı. İkballar pâdişahdan gebe kalub çocuk doğurunca, nikâh kıyılır, pâdişahın zevcesi olur ve “kadın” unvanını alırdı; ve pâdişahının kaçıncı zevcesi olmuş ise, ona göre, farazâ “Üçüncü kadın” diye anılırdı; ilk zevce ise Başkadın olurdu”.
Osmanlı Sarayında İkbâl, Başikbal Kadın, Başkadın ünvanları Tanzimatdan sonra kullanılmağa başlanmış; Tanzimatdan evvelki devirde ikballere sadece câriye denilir, ismen anılır iken de kendi isimleri ve ismin sonuna bir “kadın” eklenirdi; Hümâşah kadın, Ruhşah kadın denilirdi. Nikâhlı zevceye, Tanz...
⇓ Read more...
Osmanlı sarayının Harem hayatında, pâdişâhların nikâhsız olarak iştifraş ettikleri ve “odalık” adı verilen kadınların en kıdemlisi, bir pâdişahın daha şehzâdeliğinden kadın olarak ilk göz ağrısı. Osmanlı pâdişahları arasında, kadını, cinsî temas yolunda tanımadan tahta oturan tek sîmâ vardır ki o da henüz yedi yaşında iken pâdişah olan Dördüncü Sultan Mehmeddir.
“Osmanlı Tarih Deyimleri ve Terimleri” müellifi Mehmed Zeki Pakalın, bu mûteber eserinde bu madde üzerinde şu mâlûmatı veriyor: “İkbâl’in lûgat manâsı teveccüh, meyil, arzû, baht, yıldız barışıklığıdır; saray ıstılahında, mukbil câriye, odalık hakkında kullanılır. İkbal olabilmek için hiç şüphesiz ki müstesna güzellik şarttır, fakat güzellik ile berâber saray âdâbını da pek mükemmel bilmek lâzımdı. İkballar pâdişahdan gebe kalub çocuk doğurunca, nikâh kıyılır, pâdişahın zevcesi olur ve “kadın” unvanını alırdı; ve pâdişahının kaçıncı zevcesi olmuş ise, ona göre, farazâ “Üçüncü kadın” diye anılırdı; ilk zevce ise Başkadın olurdu”.
Osmanlı Sarayında İkbâl, Başikbal Kadın, Başkadın ünvanları Tanzimatdan sonra kullanılmağa başlanmış; Tanzimatdan evvelki devirde ikballere sadece câriye denilir, ismen anılır iken de kendi isimleri ve ismin sonuna bir “kadın” eklenirdi; Hümâşah kadın, Ruhşah kadın denilirdi. Nikâhlı zevceye, Tanzimâtın kadın efendilerine de “Haseki”, “Haseki Sultan” denilirdi.
Theme
Other
Contributor
Type
Page of encyclopedia
Share
X
FB
Links
→ Rights Statement
→ Feedback
Please send your feedback regarding Istanbul Encyclopedia records to istanbul.ansiklopedisi@saltonline.org.
TÜM KAYIT
Identifier
IAM040578
Theme
Other
Type
Page of encyclopedia
Format
Print
Language
Turkish
Rights
Open access
Rights Holder
Kadir Has University
Description
Volume 4, page 2190
Theme
Other
Contributor
Type
Page of encyclopedia
Share
X
FB
Links
→ Rights Statement
→ Feedback
Please send your feedback regarding Istanbul Encyclopedia records to istanbul.ansiklopedisi@saltonline.org.