Entries
Examine all the Istanbul Encyclopedia entries from A to Z.
Volumes
Browse A to G volumes published between 1944 and 1973.
Archive
Discover Reşad Ekrem Koçu's works for the entries between letters G and Z.
Discover
Search by subjects or document types; browse through archival docs that are open access for the first time.
BALYAN (Agop Bey)
Hassa mimarı Karabet Amira Balyan’ın en küçük oğludur. 1838 de İstanbul’da doğmuş ve 12 Kasım 1875 de Paris’de vefat etmiştir. Père Lachaise Mezarlığında medfundur.
İlk tahsilini muntazam surette İstanbul’da hususî muâllimler tarafından almıştır. 1855 de mimarî bilgilerini ikmal etmek gayesiyle Paris’e giderek Sainte Barbe Mektebine girmiş ve az zamanda tahsilini tamamlamıştır. 1858 de, Avrupanın meşhur mimârî eserlerini tetkik etmek üzere Venediğe geçmişse de, orada biraderi Nikoğos Bey’in ölümünü işiterek İstanbul’a dönmek mecburiyetinde kalmıştır. Meslekî yüksek mekteplerde tahsil ihtiyacını hissetmiyerek, pederinin mimârî bilgilerinden istifadeyi tercih etmiştir. 1866 da, pederi Karabet Amira’nın vefatından sonra, biraderi Sarkis Bey’le birlikte Hassa Mimarı nasbolunmuş ve fesinin üzerinde altundan bir üçgen ve pergel taşımak imtiyazı kendisine tevcih kılınmıştır.
Agop Bey, ismi gölgede kaldığı mimarî eserlerinden fazla, güzel sanatların ve tiyatronun hâmisi olarak büyük şöhret kazanmıştır. Filhakika hemen hemen bütün servetini bu sahada sarfetmiştir. Ortaköydeki evi zamanının en mümtaz Ermeni edip ve sanatkârlarının toplandığı bir salon halini almıştır. Keza birçok Ermeni mütefekkir ve sanatkârlara maddî yardımda bulunmuştur. Bunlar meyanında bilhassa meşhur bestekâr Dikran ...
⇓ Read more...
Hassa mimarı Karabet Amira Balyan’ın en küçük oğludur. 1838 de İstanbul’da doğmuş ve 12 Kasım 1875 de Paris’de vefat etmiştir. Père Lachaise Mezarlığında medfundur.
İlk tahsilini muntazam surette İstanbul’da hususî muâllimler tarafından almıştır. 1855 de mimarî bilgilerini ikmal etmek gayesiyle Paris’e giderek Sainte Barbe Mektebine girmiş ve az zamanda tahsilini tamamlamıştır. 1858 de, Avrupanın meşhur mimârî eserlerini tetkik etmek üzere Venediğe geçmişse de, orada biraderi Nikoğos Bey’in ölümünü işiterek İstanbul’a dönmek mecburiyetinde kalmıştır. Meslekî yüksek mekteplerde tahsil ihtiyacını hissetmiyerek, pederinin mimârî bilgilerinden istifadeyi tercih etmiştir. 1866 da, pederi Karabet Amira’nın vefatından sonra, biraderi Sarkis Bey’le birlikte Hassa Mimarı nasbolunmuş ve fesinin üzerinde altundan bir üçgen ve pergel taşımak imtiyazı kendisine tevcih kılınmıştır.
Agop Bey, ismi gölgede kaldığı mimarî eserlerinden fazla, güzel sanatların ve tiyatronun hâmisi olarak büyük şöhret kazanmıştır. Filhakika hemen hemen bütün servetini bu sahada sarfetmiştir. Ortaköydeki evi zamanının en mümtaz Ermeni edip ve sanatkârlarının toplandığı bir salon halini almıştır. Keza birçok Ermeni mütefekkir ve sanatkârlara maddî yardımda bulunmuştur. Bunlar meyanında bilhassa meşhur bestekâr Dikran Çuhacıyan’ı (1836-1898) zikretmek icap eder. Diğer taraftan yeni Ermeniceye büyük bir taraftar olmuş ve bir Ermeni Akademisi kurmağa teşebbüs etmiştir. 1861-1862 yıllarında Şark Tiyatrosunun temelini atan da odur. 1870 de ise mimar Bedros Nemtze’nin eliyle 1500 altun harcayarak Ortaköydeki Ermeni Tiyatrosunu yeniden tesis etmiştir. Frfansızcaya ve Fransız Edebiyatına da bihakkın vakıf olup, bu dilden bazı şaheserleri ermeniceye tercüme ettirmiştir. Ermeni cemaatine ait işlerde de vazifeler deruhde etmiş ve ezcümle Patrikhane Umumî Meclisine birkaç defa âza seçilmiştir; 1870 de istifa etmiştir.
Agop Bey Balyan Avedis Bahçevvanyan’ın kızı, güzelliği dillere destan olmuş Pembe Hanımla evlenmiştir. Çok sevdiği zevcesini, 1 Kasım 1873 de güç bir doğum neticesinde kaybettikten sonra, sıhhati sarsılmış, her yeyden el çekmiş ve kederini unutmak için Avrupa şehirlerini dolaşmağa başlamıştır. Çok hassas bir ruha sahip olan bu büyük sanatkârın, sonsuz ıztırabının tesiriyle biraderi Nikoğos Bey gibi genç yaşta gözlerini hayata yummuştur.
Agop Bey, sanat bakımından, biraderi Nikoğos Bey’in seviyesine yükselememişse de, Sarkis Beyle birlikde inşa ettikleri bütün binaların plânlarını kendisi hazırlamıştır. Bunlar meyanında bilhassa Beylerbeyi sarayını kaydetmek gerektir. Doğrudan doğruya kendi eliyle inşa ettiği eserler ise; Beykoz’da Tokad Köşkü, Üsküdar’da Koşu yolunda, Valide Sultan köşkü, Hıdivin Arap uslûbiyle yaptırdığı köşk, Aksaray’da Pertevniyal Valide Sultan Camii, Pertevniyal Sultan Türbesi, Ali Paşa Konağı zikredilir.
Kevork Pamukciyan
Theme
Person
Contributor
Type
Page of encyclopedia
Share
X
FB
Links
→ Rights Statement
→ Feedback
Please send your feedback regarding Istanbul Encyclopedia records to istanbul.ansiklopedisi@saltonline.org.
TÜM KAYIT
Creator
Kevork Pamukciyan
Identifier
IAM040409
Theme
Person
Type
Page of encyclopedia
Format
Print
Language
Turkish
Rights
Open access
Rights Holder
Kadir Has University
Description
Volume 4, pages 2088-2089
Theme
Person
Contributor
Type
Page of encyclopedia
Share
X
FB
Links
→ Rights Statement
→ Feedback
Please send your feedback regarding Istanbul Encyclopedia records to istanbul.ansiklopedisi@saltonline.org.