Entries
Examine all the Istanbul Encyclopedia entries from A to Z.
Volumes
Browse A to G volumes published between 1944 and 1973.
Archive
Discover Reşad Ekrem Koçu's works for the entries between letters G and Z.
Discover
Search by subjects or document types; browse through archival docs that are open access for the first time.
Hammam, Bathhouse attendant and "Hamamcı Güzeli" Folk Songs article
HAMAM ,HAMAMCI VE HAMAMCI GÜZELİ TÜRKLERİ – Meşhur bir İstanbul türküsüdür;notası ve şöhretli metni Sâdi Yâver Ataman tarafından “Memleket Havaları” isimli eserinin 1954 de yayınlanmış ilk kitabcığı olan “Esnaf Türküleri” adını taşıyan risâlede neşredilmişdir (B.:Esnaf Türküleri,cild 10,sayfa 5349); fakat değerli eleştirici araştırıcı büyük bir zühul eseri olarak ,bâzı münâsebetsiz ve zevksizeser aparıcıları tarafından sonradan eklenmiş “Allanda gel gel,pullanda gel gel” nekaratlı iki kıt'ayı aslından ayırıp atamamış,veyaburada yapdığımız gibi bir notla belirtmemiş,meşhur istanbul türküsünü Erzincan dolaylarına atfetmişdir
Türkünün asıl metni,güftesi şudur :
Ey hamamcı bu hamama güzellerden kim gelir
Ne bileyim a efendim günde yüzbin can gelir
Gel yavaş yavaş köşeyi dolaş
Küçücük Saraç yanıma yanaş
Sâdî Yâverin kaydettiği metinde “A fendim” gibi âhenkli hitab “Beyefendi” olmuş,başa ve sona “Amman Amman Amman ey ey..” ler, eklenmişdir iki beyit arasına da “Hadi leyli leyli leyli leâm leylâmda gel gel ” eklenmişdir.
Başdaki ve sondaki terennümde “ey ey” ler de kekredir ;pek çok İstanbul türküsünde kullanılmış o motif, “Amman”,şeddesiz telâffuz edilerek “Aman aman aman hey” şeklindedir ve âhenklidir.
Yamanmış kıt'a şudur :
İnsafsız yar,hayırsız yar, arsız yar
AL hançeri sok kalb...
⇓ Read more...
HAMAM ,HAMAMCI VE HAMAMCI GÜZELİ TÜRKLERİ – Meşhur bir İstanbul türküsüdür;notası ve şöhretli metni Sâdi Yâver Ataman tarafından “Memleket Havaları” isimli eserinin 1954 de yayınlanmış ilk kitabcığı olan “Esnaf Türküleri” adını taşıyan risâlede neşredilmişdir (B.:Esnaf Türküleri,cild 10,sayfa 5349); fakat değerli eleştirici araştırıcı büyük bir zühul eseri olarak ,bâzı münâsebetsiz ve zevksizeser aparıcıları tarafından sonradan eklenmiş “Allanda gel gel,pullanda gel gel” nekaratlı iki kıt'ayı aslından ayırıp atamamış,veyaburada yapdığımız gibi bir notla belirtmemiş,meşhur istanbul türküsünü Erzincan dolaylarına atfetmişdir
Türkünün asıl metni,güftesi şudur :
Ey hamamcı bu hamama güzellerden kim gelir
Ne bileyim a efendim günde yüzbin can gelir
Gel yavaş yavaş köşeyi dolaş
Küçücük Saraç yanıma yanaş
Sâdî Yâverin kaydettiği metinde “A fendim” gibi âhenkli hitab “Beyefendi” olmuş,başa ve sona “Amman Amman Amman ey ey..” ler, eklenmişdir iki beyit arasına da “Hadi leyli leyli leyli leâm leylâmda gel gel ” eklenmişdir.
Başdaki ve sondaki terennümde “ey ey” ler de kekredir ;pek çok İstanbul türküsünde kullanılmış o motif, “Amman”,şeddesiz telâffuz edilerek “Aman aman aman hey” şeklindedir ve âhenklidir.
Yamanmış kıt'a şudur :
İnsafsız yar,hayırsız yar, arsız yar
AL hançeri sok kalbime gör içinde neler var
Piteriç,Köleriç,Nörgâh hep yansın
Kaynanandan yalan dolan uydurdu gel..
Her mısraın arasında “Allanda gel,sallanda gel” nekarâtı bulunmaktadır.Sâdi Yâver Ataman “Piteriç,Köleriç ve Nörgâh” ın köy isimleri olduğunu söylüyor, ve o notuna şunları ekliyor :“Türkü ezgi tipinin kırık hava tarzındadır; anyı aynı zamanda oyun havası da olan türküye Makat Kenarı da denilir ;sedir kenarında oynanan oyunlardandır ” diyor.
Sâdi Yâver Atamanın kitabcığında, bu türkünün notasının bulunduğu sayfanın üst tarafında en küçük bir açıklama yapılmadan bir türkü kıt'ası daha vardır :
Hamamcı güzeli âfet mi âfet
Yanık yüreklere gülsuyu şerbet
Kurulunca göbek taşında sohbet
Saraç güzelin de kat bu araya
Asıl metnin bizim görmediğimiz bir parçası da olabilir,asılmetne uygun olarak Sâdi Yâver tarafından da yazılmış olabilir.
Türkünün notasını Sâdi Yâver Atamanın kitabından aynen alıyoruz.
Geçen asır sonlarında İstanbula gelmiş Erzurumlu Âşık İbrahimin de bir “Hamamcı Güzeli Türküsü” vardır,notası elde edilemedi ,metni şudur :
Hamamcı güzeli Dellâk ya Natır
Âşık kadri bilir sayarlar hatır
Hamama girib de birin sevmeyen
İnsan sûretinde katırdır katır
Cümle uşakları güzelden güzel
Saraçhânebaşı Hamamına gel
Hamamcı güzeli Natır ya Dellâk
Beyzâde civandan gaayet ile pâk
Hamama girüb de birin sevmeyen
İnsanda yokdur akl ile idrâk
Cümle güzelleri selâma dura
Çenberlitaş Valde Hamamı bura
Dellâk ile Natır güzün cilâsı
İbrişim futanın burda âlâsı
Sırmalı havlular şimşirdir nalın
Gözü doymayana Hakkın belâsı
Güzelleri gören oluyor sarhoş
Zeyredke Çinili Hamam da pek hoş
Hamamcı güzeli onbeş yaşında
Halvet sofalarda göbek taşında
Âşıklar meclisi kaş gözle gamze
Topuk kâkül perçem her söz başında
Güzel seçmek için buyurun ağam
Langa Hamamıdır şifâlı hamam
Hüsnü KINAYLI
Theme
Folklore
Contributor
Type
Document
Share
X
FB
Links
→ Rights Statement
→ Feedback
Please send your feedback regarding Istanbul Encyclopedia records to istanbul.ansiklopedisi@saltonline.org.
TÜM KAYIT
Article Title
Creator
Hüsnü Kınaylı
Identifier
H13B004
Theme
Folklore
Subject
Type
Document
Format
Typewriting, Handwriting
Language
Turkish
Rights
Open access
Rights Holder
Kadir Has University
Description
Text written for the Hammam chapter of Istanbul Encyclopedia. Lyrics of the folk song "Hamamcı ve hamamcı güzeli" and lyrics by Erzurumlu Âşık İbrahim for the folk song "Hamamcı Güzeli" are cited.
Note
Typewriting on paper. Some of the couplets are glued to paper. Corrections and print notes are written with pen. Article number and page numbers are written.
See Also Note
Esnaf Türküleri, cild 10, sayfa 5349
Bibliography Note
Sâdi Yâver Ataman, “Memleket Havaları”; Erzurumlu Âşık İbrahim, "Hamamcı güzeli türküsü"
Provenance
Istanbul Encyclopedia Archive has been opened to access in cooperation with Kadir Has University and Salt.
Theme
Folklore
Contributor
Type
Document
Share
X
FB
Links
→ Rights Statement
→ Feedback
Please send your feedback regarding Istanbul Encyclopedia records to istanbul.ansiklopedisi@saltonline.org.