Entries
Examine all the Istanbul Encyclopedia entries from A to Z.
Volumes
Browse A to G volumes published between 1944 and 1973.
Archive
Discover Reşad Ekrem Koçu's works for the entries between letters G and Z.
Discover
Search by subjects or document types; browse through archival docs that are open access for the first time.
Georgian Ballet article
GÜRCÜ BALESİ – 1966 senesi mart ayının başlarında İstanbula gelmiş bir sanat topluluğu ;aşağıdaki satırları Cumhuriyet Gazetesinden alıyoruz: “Gürcü-Kafkas Halk Oyunları İstanbulda olağanüstü bir gösteri olmuşdur.
“ Sanki bir ressamın kaleminden çıkmış sülün gibi vücudlar,her biri birbirinden güzel,birbirinden güçlü,birbirinden renkli,âhenkli ve inanılmaz derecede dinamik sanatcılar.
“Kadınları âdetâ bir rüyânın tatlı armonisi içinde,sanki yürüdüklerini belli etmeden gezer gibi çok ince nüanslarla çok zarif silüetler çiziyorlar. Dansedişleri,hayal ile gerçeği birbirine kucaklaştırarak, yaşadıkları bölgenin folklorunu belirtmeye çalışıyor. Orijinalitesini bozmadan, fakat baleye yaklaştırarak! Bu güç işi de, ancak kültür, zekâ, disiplin ve dans tekniği ve stilleri üzerinde eğitim ile başarıyorlar. Uygun ve sanat zevkiyle hazırlanmış kıyafetleri, görüntü araçları da “toplu düzenin ve ritmin” yardımcısı oluyor.
“ Erkekler ise... Seyircinin soluğunu kesecek kadar bir “hareket kasırgası”! İnsan anatomisinin âdeta imkânlarını aşan, “çeviklik” içinde dönüyorlar, sıçrıyorlar atlıyorlar... Bütün bu baş döndürücü dönüşler” sıçrayışlar, atlayışlar hiç bir zaman “halk oyunları” ve “dans” kurallarının dışına çıkmadan ateşleniyor, fırtınalaşıyor.
“Birlik, çeviklik, incelik, armoni, renk zarafet...
⇓ Read more...
GÜRCÜ BALESİ – 1966 senesi mart ayının başlarında İstanbula gelmiş bir sanat topluluğu ;aşağıdaki satırları Cumhuriyet Gazetesinden alıyoruz: “Gürcü-Kafkas Halk Oyunları İstanbulda olağanüstü bir gösteri olmuşdur.
“ Sanki bir ressamın kaleminden çıkmış sülün gibi vücudlar,her biri birbirinden güzel,birbirinden güçlü,birbirinden renkli,âhenkli ve inanılmaz derecede dinamik sanatcılar.
“Kadınları âdetâ bir rüyânın tatlı armonisi içinde,sanki yürüdüklerini belli etmeden gezer gibi çok ince nüanslarla çok zarif silüetler çiziyorlar. Dansedişleri,hayal ile gerçeği birbirine kucaklaştırarak, yaşadıkları bölgenin folklorunu belirtmeye çalışıyor. Orijinalitesini bozmadan, fakat baleye yaklaştırarak! Bu güç işi de, ancak kültür, zekâ, disiplin ve dans tekniği ve stilleri üzerinde eğitim ile başarıyorlar. Uygun ve sanat zevkiyle hazırlanmış kıyafetleri, görüntü araçları da “toplu düzenin ve ritmin” yardımcısı oluyor.
“ Erkekler ise... Seyircinin soluğunu kesecek kadar bir “hareket kasırgası”! İnsan anatomisinin âdeta imkânlarını aşan, “çeviklik” içinde dönüyorlar, sıçrıyorlar atlıyorlar... Bütün bu baş döndürücü dönüşler” sıçrayışlar, atlayışlar hiç bir zaman “halk oyunları” ve “dans” kurallarının dışına çıkmadan ateşleniyor, fırtınalaşıyor.
“Birlik, çeviklik, incelik, armoni, renk zarafet ve hareket... Aynı zamanda geleneksel halk sanatına ve bölgesel danslara sadakat içinde çağdaş koreoğrafi ve ileri sahne düzenine uygulanarak gözlere ve kulaklara serilen bir sanat ziyafeti!.
“İşte, Şehrimizde, büyük ilgiyle karşılanmış gösterilerde bulunan
“Sovyetler Birliği Gürcistan Cumhuriyetinin başta gelen sanat topluluklarından sayılan bu 70 ten fazla sanatçıdan kurulu topluluk içinde, halk dansları, halk müziği, koreoğraf, desinatör ve yönetici olarak bir çok “halk sanatçısı” ve “Devlet Armağanı” kazanmış solist ve elemanlar var. Bunlar arasında: yöneticiler Nino Ramişvili ve İliko Suhişvili, desinatör S. Virsaladze; solistlerden S. Garuçava, S. İarşivili, İ. Tevzadze, L. Poçani, İ. Dolaberidze, F.Sulaberidze, T. Kikalişvili, Ş. Hoperia, N. Kirvalidze, G. Nijaradze, S. Yaşvili, M. Abasadze, O. Mheidze, T. Utmelidze, D. Suhişvili, Nino Ramişvili, A. Nikolayişvili göze çarpıyorlar.
“Poğramlarında ise: Gerek Gürcü, gerekse Kafkas dans ve müziğinden “Partza”, “Kartuli”, “Horumi”, Hevsur süiti, Ceyrani, Meedruli, Karaçoheli, Davluri, Kintauri, Kinto, Simd, Gürcü süiti, Samaya, Ananur klâsik dansı müzikal bir düet, Genç Kızların Ağır dansı, Gürcü halk türküleri ve bütün seyircileri yerinden hoplatan “Kazbek” dansları yer alıyor.
“Bu gösteriden çıkarken, bütün bu başarıya ve göz kamaştırıcılığa rağmen, bizim halk oyunlarımızın, Türk folklorunun kaynakları ve bölgesel çeşitleri bakımından zenginliğini düşünmekten de kendimi alamadım. Ancak, bu ham maddeyi tam bir sahne düzeni ve “dans, bale sanatı” kalıbına en iyi bir biçimde ne zaman dökeceğiz? (Selmi Andak, Cumhuriyet 1966)”
Theme
Other
Contributor
Type
Clipping, Document
Share
X
FB
Links
→ Rights Statement
→ Feedback
Please send your feedback regarding Istanbul Encyclopedia records to istanbul.ansiklopedisi@saltonline.org.
TÜM KAYIT
Article Title
Identifier
G13A012
Theme
Other
Type
Clipping, Document
Format
Print, Typewriting, Handwriting
Language
Turkish
Rights
Open access
Rights Holder
Kadir Has University
Description
Text written for the Gür chapter of Istanbul Encyclopedia. Newspaper article by Selmi Andak, published in Cumhuriyet newspaper in 1966 is cited.
Note
Typewriting on paper. Newspaper article is glued to the document. Corrections are handwritten with pen on the document.
Bibliography Note
Selmi Andak, Cumhuriyet, 1966
Date
1966
Provenance
Istanbul Encyclopedia Archive has been opened to access in cooperation with Kadir Has University and Salt.
Theme
Other
Contributor
Type
Clipping, Document
Share
X
FB
Links
→ Rights Statement
→ Feedback
Please send your feedback regarding Istanbul Encyclopedia records to istanbul.ansiklopedisi@saltonline.org.