Entries
Examine all the Istanbul Encyclopedia entries from A to Z.
Volumes
Browse A to G volumes published between 1944 and 1973.
Archive
Discover Reşad Ekrem Koçu's works for the entries between letters G and Z.
Discover
Search by subjects or document types; browse through archival docs that are open access for the first time.
ESHAR NÜSHASI
«Eshar = Seherler, Sabahlar» (Türk Lûgatı). Geçen asrın ikinci yarısında İstanbul Cezâevinde mahkûmlar arasında kullanılmış, bir büyü nushasıdır ki bir bardak su içine atılarak seher vakti suyu içilir, ve bu yedi sabah tekrarlandığında aşk ile kara sevdâ getirenlere (ağır melankoli hastalarına) şifâlı olduğuna inanılırdı; sevdiği bir genci öldürdüğü için müebbed hapse mahkûm olmuş Kahveci Nusretin defterinde bu eshar nushasının hapishâne esrarkeş kaatil Deli Veli Payzen Baba adında biri tarafından yayıldığı kaydedilerek şöylece târif ediliyor :
«Zından Şeyhi Geysûdâr Deli Veli Payzen Baba Hazretlerinin Nushai Eshârıdır ki mü-cerrebdir. İşbu Nushai Eshâr zindan karındaşlarımızdan âteşi aşk ile kara sevdâya düşenler içindir. Boy abdesti alınıp Nushai mutalsımı yatsu namazından sonra bir maşraba suya atup gice ayaza koyup sabah namazını edâdan sonra o suyu içen ve bunu yedi sabah böylece tekrarlayarak içen sevdâ belâsından halâs olur. Payzen Veli Baba hazretlerinin beyânıdır ki Nushai Eshâr boy abdesti alınıp gice cümle zından halkı uykuya vardıkda kalb saflığı ile nakşedilip yazılır. Nushanın nakşı ve yazısının neye işâret ettiğini sorduğumuzda şöyle buyurdular ki elifbânın başı ve sonu ayak’dadır, yâni elif harfi ayak’da ve yâ harfi de ayakdadır, ve kaf harfi dahi ayak isminde mev...
⇓ Read more...
«Eshar = Seherler, Sabahlar» (Türk Lûgatı). Geçen asrın ikinci yarısında İstanbul Cezâevinde mahkûmlar arasında kullanılmış, bir büyü nushasıdır ki bir bardak su içine atılarak seher vakti suyu içilir, ve bu yedi sabah tekrarlandığında aşk ile kara sevdâ getirenlere (ağır melankoli hastalarına) şifâlı olduğuna inanılırdı; sevdiği bir genci öldürdüğü için müebbed hapse mahkûm olmuş Kahveci Nusretin defterinde bu eshar nushasının hapishâne esrarkeş kaatil Deli Veli Payzen Baba adında biri tarafından yayıldığı kaydedilerek şöylece târif ediliyor :
«Zından Şeyhi Geysûdâr Deli Veli Payzen Baba Hazretlerinin Nushai Eshârıdır ki mü-cerrebdir. İşbu Nushai Eshâr zindan karındaşlarımızdan âteşi aşk ile kara sevdâya düşenler içindir. Boy abdesti alınıp Nushai mutalsımı yatsu namazından sonra bir maşraba suya atup gice ayaza koyup sabah namazını edâdan sonra o suyu içen ve bunu yedi sabah böylece tekrarlayarak içen sevdâ belâsından halâs olur. Payzen Veli Baba hazretlerinin beyânıdır ki Nushai Eshâr boy abdesti alınıp gice cümle zından halkı uykuya vardıkda kalb saflığı ile nakşedilip yazılır. Nushanın nakşı ve yazısının neye işâret ettiğini sorduğumuzda şöyle buyurdular ki elifbânın başı ve sonu ayak’dadır, yâni elif harfi ayak’da ve yâ harfi de ayakdadır, ve kaf harfi dahi ayak isminde mevcud olup beşerin en son muradlan Kaf Dağının ardındadır. Ak ayak’dadır, Yak ayakdadır, Ay ayakdadır; gönül akar, âteşi aşk yakar, ay dahi mâşûkun yüz ışığıdır. Ayak aşk mihrâbıdır; zîrâ Kâab, ayakda topukdur, Mük’ab Kâab’dan gelir, Kâbe müslümanların kıblesidir ki o da Müb’ab’dan gelir. Mihrab Kâbeye teveccüh etmişdir, Kâbe yönündedir, onun içindir ki âşıkın yüzü mahbûbuna dönmüş ise mihrabı o yârin ayağıdır. Aşk mihrabının kemeri de Kâab yâni topuk ile beş vakte işâret eden beş parmak arasındaki tabandır. Yârinin ayağına veya ayağının nakşına yüzünü sürmeyen âşık değildir. Ol kişi ki yar için kara sevdâ getirmişdir, yârin ayağını işâret ile resim edilmiş ve bu mânâlar yazılmış Nushâi Eshâr’ın suyunu şifâ niyyetine yedi sabah içince yâri ile murada ermiş gibi aşk ateşini söndürür ve sevdâ belâsından kurtulur. Zındanda tecrübe edilmişdir» (Yukardaki satırlar bugünkü dilimize çevrilmişdir).
Kahveci Nusret ressam denilecek kadar resim yapmada hünerli olup cezâevinde mahkûmların yazdıkları şiirleri «Zından Şiirleri» adını verdiği defterinde toplamış, aynı deftere bâzı hâtıralar kaydetmiş, bu arada ilgilendiği bâzı mahkûmların resimlerini çizmiş, Eshâr Nushasının da bir sûretini resmetmişdir. Nusha yedi köşeli bir çerçeve içinde yandan görünür bir ayak resmi etrafında şu yazılardan mürekkebdir :
«Üstde: Hû.. Şifâ niyyetine Nushai Eshâr
«Ayak resminin içinde: Mâi nakşipâyi mahbûb, Şifâi derdi aşkı kulûb
«Sağda topuk yanında: Kaâb topukdur, uşşâk sînesin döver bozdoğandır
«Ortada taban altında: Tâkı mihrâbı aşk tabandır
«Solda parmakların önünde: Beş parmak beş vakte nişandır..».
Kahveci Nusretin bu kaydı, eski hapishânelerde üfürükcülüğün, büyücülüğün büyük yeri olduğunu göstermektedir. Mahkûmlar arasında ayrıca tılsımlı resimler yapılmışdır. Yukarda kaydetdiğimiz gibi resim yapmada pek hünerli olan Nusret yakın alâka duyduğu Safranbolulu Ebûzer ve Emin Bey adında iki gencin resimlerini yapmış ve bu resimleri mahkûmlardan Somuncu Baba adında bir büyücü - tılsımcıya bir takım yazılarla tılsımlı resim şekline koydurmuşdur, eşsiz kıymetde halk hayatı vesikalarıdır (B. : Ebûzer, Safranbolulu Pasacı; Emin Bey; Nusret, Kahveci; Payzen Baba, Zından Şeyhi Geysûdâr; Somuncu Baba; Zından Şiirleri; Fetâ Nüshası).
Hüsnü KINAYLI
Eshar Nushası
Kahveci Nusretin Zından Hâtıralarından)
Theme
Other
Contributor
Type
Page of encyclopedia
Share
X
FB
Links
→ Rights Statement
→ Feedback
Please send your feedback regarding Istanbul Encyclopedia records to istanbul.ansiklopedisi@saltonline.org.
TÜM KAYIT
Creator
Hüsnü Kınaylı
Identifier
IAM100139
Theme
Other
Type
Page of encyclopedia
Format
Print
Language
Turkish
Rights
Open access
Rights Holder
Kadir Has University
Description
Volume 10, pages 5268-5269
Note
Image: volume 10, page 5268
See Also Note
B. : Ebûzer, Safranbolulu Pasacı; Emin Bey; Nusret, Kahveci; Payzen Baba, Zından Şeyhi Geysûdâr; Somuncu Baba; Zından Şiirleri; Fetâ Nüshası
Theme
Other
Contributor
Type
Page of encyclopedia
Share
X
FB
Links
→ Rights Statement
→ Feedback
Please send your feedback regarding Istanbul Encyclopedia records to istanbul.ansiklopedisi@saltonline.org.